Boek gameverslaving

Gameverslaving - dwangmatig gebruik herkennen, begrijpen en overwinnen

Informatie

Omslag: Paperback
Aantal pagina's: 156 Pagina's
Uitgever: SWP
Jaar: 2006
Prijsindicatie: €17,90
ISBN10: 9066658053
ISBN13: 9789066658059

Wereldwijd spelen miljoenen mensen dagelijks computer- en videogames. Voor de meeste spelers zijn games een plezierige vrijetijdsbesteding. Sommigen besteden echter zoveel tijd aan games dat er weinig aandacht overblijft voor school, werk, familie en relaties. Ondanks de problemen die door dit excessieve gamegebruik ontstaan is het voor gamers moeilijk om hun speeltijd te minderen of te stoppen met spelen. De problemen kunnen de verleiding om te vluchten in een virtuele wereld, waar succes en beloning altijd binnen bereik zijn, alleen maar groter maken. Het spelen van games is dan een compulsieve obsessie geworden die met recht een verslaving wordt genoemd.

 

Dit is het eerste boek over het groeiende fenomeen van gameverslaving. Door heldere inzichten te verschaffen in de oorzaken en gevolgen van excessief gamegebruik, kunnen lezers vaststellen of er sprake is van verslaving. Het erkennen van het probleem is de eerste stap naar het vinden van oplossingen. Hulp van anderen is vaak essentieel bij het bereiken hiervan. De auteur richt zich tot spelers, maar ook tot hun ouders, leerkrachten, hulpverleners en dierbaren die een beeld willen krijgen van de aard, impact en aantrekkingskracht van games. Het boek geeft inzicht, adviezen en praktische tips die kunnen helpen bij het voorkomen en overwinnen van gameverslaving.

 

Jeroen S. Lemmens studeerde AudioVisuele Media en Communicatiewetenschap. Hij werkt momenteel aan zijn proefschrift over de invloed en aantrekkingskracht van games.

 

Inhoudsopgave

  • 5 Herkennen van dwangmatig gamegebruik 107
    • 5.1 Verveling en plezier 108
    • 5.2 Problemen 109
    • 5.3 De weg naar gameverslaving 110
    • 5.4 Herkenning 112
    • 5.5 Diagnose 113
  • 6 Behandeling van gameverslaving 117
    • 6.1 Behandelingsmodellen 118
    • 6.2 De opmaat tot herstel 121
    • 6.3 De weg naar herstel 123
    • 6.4 Beheersing 125
  • 7 Aanpak van gameverslaving bij kinderen 127
    • 7.1 Herkenning van gameverslaving bij kinderen 128
    • 7.2 Adviezen voor ouders 129
    • 7.3 Verantwoordelijkheid nemen 131
    • 7.4 Gamegedrag bespreken 132
    • 7.5 Regels stellen 133
    • 7.6 Een speelse aanpak 135
    • 7.7 Noodmaatregelen 136
  • Besluit 139
  • Verklarende woordenlijst 141
  • Websites 145
  • Literatuur 149
  • Inleiding 9
  • 1 De spelers en de games 13
    • 1.1 De spelers 13
    • 1.2 De games 21
  • 2 Gameverslaving 31
    • 2.1 Onderzoek naar gameverslaving 32
    • 2.2 Vergelijkingen met andere verslavingen 38
    • 2.3 Ontvankelijkheid voor gameverslaving 42
    • 2.4 Motieven en motivaties 47
  • 3 De aantrekkingskracht 53
    • 3.1 Basiselementen 53
    • 3.2 Betrokkenheid 61
    • 3.3 Overwinningen 67
    • 3.4 Aantrekkelijk geweld 75
    • 3.5 Online cliffhangers 78
    • 3.6 Virtuele eindeloosheid 83
  • 4 Gevolgen van gamegebruik 89
    • 4.1 Agressie 90
    • 4.2 Isolement 92
    • 4.3 Schoolprestaties 93
    • 4.4 Slaaptekort 94
    • 4.5 Lichaamsbeweging en vetzucht 95
    • 4.6 Hand-oog coördinatie 96
    • 4.7 Leergedrag 97
    • 4.8 Interactieve educatie 99
    • 4.9 Stereotypering 101
    • 4.10 Reclame 103
    • 4.11 Propaganda 104
    • 4.12 Oorlogstraining 105
XBOX 360 Platstation 2 Wii Gamecube Playstation Portable
Accepteer eerst cookies

Cookies

Een cookiewall? Irritant he? Helaas ontkomen we er ook op Gameverslaving niet aan. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze cookiewall omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is.

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Op Gameverslaving gebruiken we:

 

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Gameverslaving